Korupce a neefektivní veřejná správa jsou dva největší problémy podnikání v České republice. Tvrdí to Světové ekonomické fórum, které minulý týden vydalo Index mezinárodní konkurenceschopnosti. České umístnění v Indexu se změnilo jen nepatrně, klesli jsme o dvě místa na 38. příčku. Jednou z oblastí, kde je na tom Česká republika stále špatně, je kvalita institucionálního prostředí. V důvěře veřejnosti v politiky jsme až devátí nejhorší z celkem 142 hodnocených zemí.

Instituce patří k základním předpokladům pro konkurenceschopnost, a jsou proto v základech pyramidy, která znázorňuje výsledky ČR. Hodnoty dvanácti skupin ukazatelů jsou oznámkovány jako ve škole. Česká republika má z institucí nedostatečně a naopak výbornou nemá z žádné z dvanácti oblastí.


Ukazatele Indexu ovlivňují různé kroky současné vlády. Za poslední rok lze připomenout několik pozitivních i negativních příkladů vládních politik s vlivem na konkurenceschopnost. K negativním patří nepředvídatelnost změn sazeb DPH nebo nešťastné změny imigračních pravidel pro zahraniční pracovníky. Z pozitivních vládních kroků můžeme jmenovat ukončení dvojitého zdanění dividend nebo relativně odpovědný přístup k veřejným rozpočtům, snad v budoucnu korunovaný dalšími změnami, například v podobě vytvoření rozpočtové rady nebo naplněním cílů již existujících konceptů, jako jsou výdajové rámce a hodnocení dopadů regulace.


Vláda si zaslouží také pochvalu za Strategii mezinárodní konkurenceschopnosti, která již prošla připomínkovacím řízením. Schválení Strategie by byl krok správným směrema napomohl by budoucí implementaci řady přínosných opatření. Konkrétní návrhy majíza cíl zvýšit nejen konkurenceschopnost, ale v konečném důsledku kvalitu života v České republice. Je nejvyšší čas tyto cíle začít cílevědomě sledovat a pyramidu konkurenceschopnosti zesvětlit.


(Článek vyšel včetně pyramidy v týdeníku Euro 19.9.2011 a také na osobním blogu. Pyramida vznikla minulý rok jako týmová práce vyučujících a studentů IES FSV UK v rámci výpomoci Národní ekonomické radě vlády na Rámci strategie konkurenceschopnosti.)