Poslanecká sněmovna schválila 7. 11. 2012 vládní návrh tzv. stabilizačního balíčku včetně zvýšení sazeb DPH od příštího roku o jeden procentní bod u snížené sazby na 15% a u základní sazby na 21%. Odhadujeme dopady tohoto návrhu a porovnáváme jej se sjednocením sazeb DPH na 17.5% od roku 2013, což odpovídá pro zatím platné legislativě. Nevíme, jaké sazby DPH budou platit příští rok, jakkoliv to v médiích někdy může vypadat jinak. Metodologie odhadů je shodná s dřívější studií „Jak by daňové změny dopadly na domácnosti a veřejné rozpočty“, kterou IDEA publikovala 24. února 2011.
Tabulky 1 a 2 níže ukazují odhady dopadů pro domácnosti dle jejich příjmů a dle skupin oproti letošním sazbám DPH, tedy 14% a 20%. Výsledné odhady prezentujeme v korunách na měsíc i v procentuálním vyjádření výdajů. V posledním sloupci ukazujeme rozdíl mezi odhady dopadů těchto dvou možných scénářů pro rok 2013 – a tedy mezi dopady platné legislativy pro rok 2013 (sjednocení na 17.5%) a vládního návrhu, který ještě musí schválit Senát a podepsat prezident (sazby 15% a 21%).
V případě platnosti sazeb 15% a 21% od roku 2013 odhadujeme snížení reálných příjmů domácností průměrně o 0.78% a tedy 177 Kč za měsíc. Naopak v případě ponechání platnosti sazeb na sjednocené výši 17.5% od roku 2013 odhadujeme zvýšení reálných příjmů domácností průměrně o 0.23% a tedy 52 Kč za měsíc.
Rozdíl mezi těmito dvěma možnými změnami sazeb DPH od roku 2013 ukazují také poslední dva sloupce v tabulkách 1 a 2. Nový vládní návrh by oproti sjednocení sazeb DPH znamenal průměrně pokles reálných příjmů o jedno procento výdajů domácnosti, s o něco vyšším korunovým i procentuálním dopadem na domácnosti s vyššími příjmy a s ekonomicky aktivními osobami.
Kombinace sazeb 15% a 21% ve srovnání se sjednocenou sazbou 17.5% by měla negativní dopad na reálné příjmy domácností (průměrné snížení o zhruba 1% a více než 200Kč měsíčně) a pozitivní dopad na veřejné rozpočty (které zde nevyčíslujeme). Hlavní rozdíly mezi těmito dvěma scénáři jsou tedy zřejmé a nejen vládou a námi očekávané: průměrně zvyšování daní snižuje reálné příjmy domácností a zvyšuje příjmy veřejných rozpočtů. Dopady na různé domácnosti dle příjmů a skupin už nejsou tak zřejmé a proto je ukazujeme v tabulkách 1 a 2.
Tabulka 1 ukazuje, že zvýšení obou sazeb o jeden procentní bod dopadne ne překvapivě procentuálně velmi podobně na všechny skupiny domácností (necelých osm desetin procenta výdajů) a korunově očekávané snížení příjmů roste celkem rovnoměrně s příjmem domácnosti (od 100 po 300 Kč). To se odráží i v menších příjmech a tedy také menších dopadech pro neaktivní domácnosti v tabulce 2. Sjednocení sazeb DPH na 17.5% jsme se věnovali již dříve ve studii IDEA „Jak by sjednocení DPH na 17.5% dopadlo na domácnosti a veřejné rozpočty“ z 15. března 2011.
Tabulka 1
Dopady na reálné příjmy domácností dle jejich příjmu
|
15% a 21% |
17.5% a 17.5% |
Rozdíl |
|||
|
Kč/ měsíc |
% výdajů |
Kč/ měsíc |
% výdajů |
Kč/ měsíc |
% výdajů |
Průměr |
-177 |
-0.78% |
52 |
0.23% |
-228 |
-1.01% |
0-10% (nízké příjmy) |
-104 |
-0.76% |
-18 |
-0.13% |
-86 |
-0.63% |
10%-20% |
-120 |
-0.78% |
-2 |
-0.01% |
-118 |
-0.77% |
20%-30% |
-126 |
-0.78% |
14 |
0.09% |
-140 |
-0.86% |
30%-40% |
-153 |
-0.78% |
31 |
0.16% |
-184 |
-0.94% |
40%-50% |
-167 |
-0.77% |
22 |
0.10% |
-188 |
-0.87% |
50%-60% |
-179 |
-0.78% |
53 |
0.23% |
-232 |
-1.01% |
60%-70% |
-203 |
-0.78% |
68 |
0.26% |
-271 |
-1.04% |
70%-80% |
-205 |
-0.78% |
87 |
0.33% |
-292 |
-1.11% |
80%-90% |
-223 |
-0.78% |
111 |
0.39% |
-334 |
-1.17% |
90%-100% (vysoké příjmy) |
-288 |
-0.79% |
152 |
0.41% |
-440 |
-1.20% |
Tabulka 2
Dopady na reálné příjmy domácností dle skupin domácností
|
15% a 21% |
17.5% a 17.5% |
Rozdíl |
|||
|
Kč/ měsíc |
% výdajů |
Kč/ měsíc |
% výdajů |
Kč/ měsíc |
% výdajů |
Průměr |
-177 |
-0.78% |
52 |
0.23% |
-228 |
-1.01% |
Zaměstnanci s nižším vzděláním |
-192 |
-0.78% |
60 |
0.24% |
-252 |
-1.03% |
Zaměstnanci s vyšším vzděláním |
-229 |
-0.79% |
88 |
0.30% |
-318 |
-1.09% |
Samostatně činní |
-225 |
-0.78% |
89 |
0.31% |
-314 |
-1.08% |
Domácnosti neaktivních osob s ekon. aktivními členy |
-197 |
-0.78% |
81 |
0.32% |
-278 |
-1.11% |
Důchodci (nepracující) bez ekon. aktivních členů |
-104 |
-0.77% |
-2 |
-0.01% |
-102 |
-0.76% |
Nezaměstnaní |
-120 |
-0.76% |
9 |
0.06% |
-129 |
-0.81% |
Ostatní domácnosti bez ekon. aktivních členů |
-95 |
-0.72% |
4 |
0.03% |
-99 |
-0.76% |