Poslanecká sněmovna schválila 7. 11. 2012 vládní návrh tzv. stabilizačního balíčku včetně zvýšení sazeb DPH od příštího roku o jeden procentní bod u snížené sazby na 15% a u základní sazby na 21%. Odhadujeme dopady tohoto návrhu a porovnáváme jej se sjednocením sazeb DPH na 17.5% od roku 2013, což odpovídá pro zatím platné legislativě. Nevíme, jaké sazby DPH budou platit příští rok, jakkoliv to v médiích někdy může vypadat jinak. Metodologie odhadů je shodná s dřívější studií „Jak by daňové změny dopadly na domácnosti a veřejné rozpočty“, kterou IDEA publikovala 24. února 2011.

Tabulky 1 a 2 níže ukazují odhady dopadů pro domácnosti dle jejich příjmů a dle skupin oproti letošním sazbám DPH, tedy 14% a 20%. Výsledné odhady prezentujeme v korunách na měsíc i v procentuálním vyjádření výdajů. V posledním sloupci ukazujeme rozdíl mezi odhady dopadů těchto dvou možných scénářů pro rok 2013 – a tedy mezi dopady platné legislativy pro rok 2013 (sjednocení na 17.5%) a vládního návrhu, který ještě musí schválit Senát a podepsat prezident (sazby 15% a 21%).

V případě platnosti sazeb 15% a 21% od roku 2013 odhadujeme snížení reálných příjmů domácností průměrně o 0.78% a tedy 177 Kč za měsíc. Naopak v případě ponechání platnosti sazeb na sjednocené výši 17.5% od roku 2013 odhadujeme zvýšení reálných příjmů domácností průměrně o 0.23% a tedy 52 Kč za měsíc.

Rozdíl mezi těmito dvěma možnými změnami sazeb DPH od roku 2013 ukazují také poslední dva sloupce v tabulkách 1 a 2. Nový vládní návrh by oproti sjednocení sazeb DPH znamenal průměrně pokles reálných příjmů o jedno procento výdajů domácnosti, s o něco vyšším korunovým i procentuálním dopadem na domácnosti s vyššími příjmy a s ekonomicky aktivními osobami.

Kombinace sazeb 15% a 21% ve srovnání se sjednocenou sazbou 17.5% by měla negativní dopad na reálné příjmy domácností (průměrné snížení o zhruba 1% a více než 200Kč měsíčně) a pozitivní dopad na veřejné rozpočty (které zde nevyčíslujeme). Hlavní rozdíly mezi těmito dvěma scénáři jsou tedy zřejmé a nejen vládou a námi očekávané: průměrně zvyšování daní snižuje reálné příjmy domácností a zvyšuje příjmy veřejných rozpočtů. Dopady na různé domácnosti dle příjmů a skupin už nejsou tak zřejmé a proto je ukazujeme v tabulkách 1 a 2.

Tabulka 1 ukazuje, že zvýšení obou sazeb o jeden procentní bod dopadne ne překvapivě procentuálně velmi podobně na všechny skupiny domácností (necelých osm desetin procenta výdajů) a korunově očekávané snížení příjmů roste celkem rovnoměrně s příjmem domácnosti (od 100 po 300 Kč). To se odráží i v menších příjmech a tedy také menších dopadech pro neaktivní domácnosti v tabulce 2. Sjednocení sazeb DPH na 17.5% jsme se věnovali již dříve ve studii IDEA „Jak by sjednocení DPH na 17.5% dopadlo na domácnosti a veřejné rozpočty“ z 15. března 2011.

Tabulka 1

Dopady na reálné příjmy domácností dle jejich příjmu

 

15% a 21%

17.5% a 17.5%

Rozdíl

 

Kč/

měsíc

% výdajů

Kč/

měsíc

% výdajů

Kč/

měsíc

% výdajů

Průměr

-177

-0.78%

52

0.23%

-228

-1.01%

0-10% (nízké příjmy)

-104

-0.76%

-18

-0.13%

-86

-0.63%

10%-20%

-120

-0.78%

-2

-0.01%

-118

-0.77%

20%-30%

-126

-0.78%

14

0.09%

-140

-0.86%

30%-40%

-153

-0.78%

31

0.16%

-184

-0.94%

40%-50%

-167

-0.77%

22

0.10%

-188

-0.87%

50%-60%

-179

-0.78%

53

0.23%

-232

-1.01%

60%-70%

-203

-0.78%

68

0.26%

-271

-1.04%

70%-80%

-205

-0.78%

87

0.33%

-292

-1.11%

80%-90%

-223

-0.78%

111

0.39%

-334

-1.17%

90%-100% (vysoké příjmy)

-288

-0.79%

152

0.41%

-440

-1.20%

 

Tabulka 2

Dopady na reálné příjmy domácností dle skupin domácností

 

15% a 21%

17.5% a 17.5%

Rozdíl

 

Kč/

měsíc

% výdajů

Kč/

měsíc

% výdajů

Kč/

měsíc

% výdajů

Průměr

-177

-0.78%

52

0.23%

-228

-1.01%

Zaměstnanci s nižším vzděláním

-192

-0.78%

60

0.24%

-252

-1.03%

Zaměstnanci s vyšším vzděláním

-229

-0.79%

88

0.30%

-318

-1.09%

Samostatně činní

-225

-0.78%

89

0.31%

-314

-1.08%

Domácnosti neaktivních osob s ekon. aktivními členy

-197

-0.78%

81

0.32%

-278

-1.11%

Důchodci (nepracující) bez ekon. aktivních členů

-104

-0.77%

-2

-0.01%

-102

-0.76%

Nezaměstnaní

-120

-0.76%

9

0.06%

-129

-0.81%

Ostatní domácnosti bez ekon. aktivních členů

-95

-0.72%

4

0.03%

-99

-0.76%